Pages

Wednesday, November 9, 2011

Mencari kekayaan hati........





Rasulullah S.A.W bersabda....."Sesiapa yg menjadikan dunia ini sebagai tujuan, maka Allah akan mencerai-beraikan urusannya dan menjadikan rasa tidak cukup sentiasa ada di hadapannya, padahal dia telah mendapat harta benda dunia melebihi daripada apa yg Allah tetapkan baginya. Serta sesiapa yg menjadikan akhirat tujuannya, maka Allah akan menghimpunkan (mempermudahkan) urusannya, menjadikan rasa cukup dalam hatinya dan harta benda dunia datang kepadanya dlm keadaan rendah (tidak bernilai) di hadapannya." Riwayat al-Tirmizi.

Hati yg kaya akan berasa cukup dengan yg sedikit. Sebaliknya hati yg miskin tidak akan berasa puas dengan yg banyak. Tidak ada harta yg cukup banyak boleh memuaskan hati yg miskin namun hati yg kaya sudah berpada dengan harta yg sedikit.
 
Harta jika diletakkan sebagai alat, ia akan menyelamat. Tetapi jika ia menjadi matlamat, i akan membawa mudarat. Justeru, letakkan harta di tangan supaya ia mudah dibelanjakan ke jalan Allah. Jangan diletak dalam hati sehingga menimbulkan tamak dan zalim, lalu menimbulkan musibah.
 
Jika kaya, "berniagalah" dengan Allah melalui zakat dan sedekah...sepertimana sabda Rasulullah S.A.W yg bermaksud "ketahuilah sesungguhnya barang dagangan Allah sgt mahal, dan ketahuilah barang dagangan Allah ialah SYURGA" (Riwayat al-Tirmizi)
 
Sebaliknya jika miskin, rebutlah pahala dengan amalan. Orang yg kaya hati akan terus memberi walaupun tidak berharta. Jika tidak mampu memberi kekayaan, mereka akan memberi dengan salam dan senyuman....sepertimana firman Allah....."Dan amalan-amalan yg kekal lagi soleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik menjadi harapan." (Surah al-kahfi 18:46)
 
Dipetik dari majalah Solusi isu no. 37
 
Sekadar berkongsi........
 
 

No comments:

Post a Comment